Zofia Smełka-Leszczyńska
Urodzona w 1983 roku w Krakowie psycholożka i doktorka nauk o kulturze i religii. Zawodowo zajmuje się strategiami marki i komunikacji, naukowo – antropologią codzienności. W swojej pierwszej książce (Usunąć do 30 dni. Semiotyka polskich plakatów wyborczych) zajmowała się społecznymi biografiami plakatów wyborczych, sposobami, w jakie zawłaszczają przestrzeń publiczną i ideologiami, które kryją się w zużytych frazach i nieporadnych projektach graficznych. Komentuje kampanie wyborcze i prowadzi fanpage Archiwum polskiego plakatu politycznego. Publikowała w „Dwutygodniku” i „Kulturze Liberalnej”.
Dla Filtrów napisze książkę o zmieniających się polskich narracjach dotyczących pracy – bo w tym, jak piszemy i mówimy o pracy, nic nie jest przypadkowe ani przezroczyste. Wszystkie przekazy dotyczące pracy – od ogłoszeń dla kurierów po wywiady prasowe z prezesami – wpisują się w pewne ideologie dotyczące jej roli w życiu człowieka. Czy praca jest projektem tożsamościowym i symbolem statusu, czy przykrą koniecznością i areną wyzysku? Co kryje się za popularnymi w ofertach pracy „owocowymi środami”, „jasną ścieżką kariery” i „rodzinną atmosferą” w firmie? Czy o prestiżu stanowią dziś luksusowe wakacje, czy brak czasu na wzięcie urlopu? Książka będzie analizą zarówno słów i obrazów związanych ze światem pracy, jak i zmieniających się trendów w opowiadaniu o zarabianiu pieniędzy.