Założycielkami Wydawnictwa Filtry są Dorota Nowak i Ewa Wieleżyńska.
Dlaczego Filtry? Bo chcemy wydawać tylko te książki, które uznamy za ważne, prowokujące do dyskusji, łamiące myślowe schematy.
Sądzimy, że literatura piękna jest po to, by poszerzać naszą percepcję i zmieniać perspektywę.Mamy nadzieję, że wydawane przez nas powieści będą potrafiły rozśmieszać, głęboko przejmować i dawać do myślenia zarówno dziś, jak za kilkanaście lat i więcej. Uważamy, że warto wracać do klasyki i publikować ją w nowych przekładach. Przede wszystkim jednak chcemy odkrywać przed Wami nieznanych bądź dotąd niedrukowanych w Polsce autorów.
W rodzimej prozie interesują nas przede wszystkim ciekawe debiuty, w zagranicznej – pisarze nagradzani, świetnie oceniani, szeroko dyskutowani – choć to nie nagrody, rzecz jasna, stanowią o ich wartości.
A nazwę Filtry wymyśliłyśmy, patrząc przez okno – bo naprzeciwko warszawskich Filtrów mieści się nasza siedziba. Lubimy ten symbol XIX-wiecznej Warszawy, czerwoną cegłę zabytku, który przybliżył nas do nowoczesności i cywilizacji.
Autorem zdjęć jest Rafał Masłow.
Ukończyłam polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim, w czasach gdy intelektualny ferment na tym wydziale tworzyła Katedra Kultury Polskiej (dzisiejszy IKP), wówczas prowadzona przez Andrzeja Mencwela. Autorski program katedry pozwalał z jednej strony zapoznać się z najważniejszymi tekstami światowych antropologów kultury, z drugiej uczył, że myślenie o kulturze zawsze idzie w parze z czynnym w niej współuczestniczeniem oraz krytyką tego, co dane i „raz na zawsze ustalone”.
Po studiach współtworzyłam pierwszy w Polsce internetowy magazyn kulturalny „Latarnik”, w którym pracowałam na stanowisku redaktorki naczelnej. W 2008 roku zaczęłam się zajmować dziennikarstwem winiarskim, w latach 2011–2016 pełniłam funkcję zastępczyni redaktora naczelnego „Magazynu Wino” – pisma, które budowało od podstaw winiarski słownik polszczyzny, a w latach 2017–2020 byłam współwłaścicielką i redaktorką naczelną kwartalnika o winie „Ferment”.
Jestem też tłumaczką literatury francuskiej. Przełożyłam powieści Michela Houellebecqa, Philippe’a Bessona, Lydie Salvayre, jak również eseje Pascala Quignarda, Rolanda Barthes’a, Georges’a Pereca i wielu innych. Warsztatu uczyłam się w redakcji „Literatury na świecie”, dokąd Anna Wasilewska i Piotr Sommer potrafili mnie wzywać, by godzinami dyskutować nad miejscem przecinka. Dysputy te będę dozgonnie wspominać z sentymentem i taką samą czułość do literatury chciałabym podać dalej.
Ukończyłem filozofię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jestem poetą i redaktorem; pisuję szkice i recenzje, czasem tłumaczę. Opublikowałem kilkanaście książek, głównie poetyckich, zredagowałem setkę. Moje teksty o literaturze ukazują się między innymi w „Czasie Kultury” i „Dwutygodniku”.
W latach 90. redagowałem w Poznaniu artzin „Już jest jutro” i Dwutygodnik Literacki „Nowy Nurt”, który pomagałem zakładać, ale najwięcej o swoim zajęciu dowiedziałem się w Warszawie – w Wydawnictwie W.A.B., gdzie mogłem współpracować z mistrzyniami edytorskiego fachu, Marianną Sokołowską i Beatą Stasińską, oraz czołówką polskich prozaiczek i prozaików.
W latach 2015–2020 byłem redaktorem naczelnym Wydawnictwa Ossolineum, dla którego zaprojektowałem serie wydawnicze Z Kraju i ze Świata, Sztuka Czytania i Na Jeden Temat. Ukazywały się w nich powieści i opowiadania Césara Airy, Lukasa Bärfussa, Djuny Barnes, Christine Lavant, eseje Edwarda Saida, W.G. Sebalda, Jerzego Jarniewicza, Agaty Szydłowskiej.
Byłem stypendystą International Writing Program Uniwersytetu w Iowa i Internationales Haus der Autorinnen und Autoren w Grazu. Mieszkam – znowu – w Poznaniu.
Ukończyłem krytykę literacką i teksty kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Większość swojej aktywności akademickiej poświęciłem badaniom twórczości Mariana Pankowskiego.
Jeszcze za czasów studenckich współpracowałem z Korporacją Ha!art, więc świat wydawniczy jest mi już bliski od ponad dziesięciu lat. Po studiach pracowałem w Muzeum Narodowym w Warszawie jako specjalista do spraw mediów społecznościowych. W 2017 roku rozpocząłem pracę w Wydawnictwie WAB, gdzie miałem przyjemność promować takie autorki jak Sally Rooney, Ali Smith, Clarice Lispector, Flannery O’Connor, Wioletta Grzegorzewska i takich autorów jak Adam Leszczyński, Grzegorz Piątek, Malcolm XD, Andrew Sean Greer czy Richard Powers. Po drodze współtworzyłem ostatnią edycję niezależnego i queerowego festiwalu Pomada.
Jeśli będziemy zainteresowane, odezwiemy się w ciągu trzech miesięcy. Zaznaczamy, że nie wydajemy książek dla dzieci i młodzieży, literatury gatunkowej oraz poezji.